De Nierstichting x Van Mossel Autolease
De Nierstichting en Van Mossel Autolease: samenwerken aan maximale impact
De Nierstichting en Van Mossel zijn partners geworden. Tom Oostrom, directeur en Isabelle van Waesberge, relatiemanager partnerships van de Nierstichting vertellen wat dat inhoudt.
Hoe is de relatie tussen de Nierstichting en Van Mossel eigenlijk ontstaan?
“Een gewone prijs-kwaliteit vergelijking was het begin van een bijzonder partnership”, vertelt Tom Oostrom. “We waren op zoek naar leaseauto’s voor onze regiomanagers. Deze regiomanagers zijn verantwoordelijk voor de collectes en lokale acties in het land. Daarbij kwam Van Mossel Rotterdam dus als beste leasemaatschappij naar voren.”
Maar hoe leidt dat tot een partnership?
“Dat heeft te maken met onze missie: wij zijn continu op zoek naar partners om samen maximale impact te hebben, om samen het maximale te kunnen betekenen voor nierpatiënten”, vult Isabelle van Waesberge aan. “We hebben kennisgemaakt en ons verdiept in de waarden die we als organisaties gemeenschappelijk hebben. Dat bleek prima op elkaar aan te sluiten. Samenwerken, je netwerk delen en via onder meer social media zoveel mogelijk aandacht voor elkaar genereren, dat zorgt voor een win-win partnership.”
Over wat voor waarden hebben we het dan?
“Bij Van Mossel staat de klant centraal. Echt centraal. En dat betekent dat je bereid moet zijn om je in die klant te verdiepen, om te onderzoeken: wie is de klant, wat wil hij of zij en vooral wat is de vraag achter de vraag? Wij hebben natuurlijk geen klanten, maar wij verdiepen ons zoveel mogelijk in de patiënt. Waar is echt behoefte aan, hoe kunnen we hun leven beter maken. We richten ons op wat nodig is, wat bewezen werkt en wat niet bereikt kan worden zonder onze steun”, vervolgt Isabelle.
“En dat kunnen we dus niet alleen”, betoogt Tom. “We zijn geen gewone fondsenwerver maar een impactgedreven organisatie die op een ondernemende manier haar missie wil realiseren. Maximale impact bereik je om te beginnen door zoveel mogelijk samen te werken. Niet door gewoon een som geld over te maken aan één onderzoeksinstelling maar door zoveel mogelijk universiteiten, bedrijven en overheidsinstanties te mobiliseren, gericht op wat je wilt bereiken.”
Welke impact willen jullie hebben?
“Een deel van onze activiteiten is gericht op ondersteunen van patiënten. Daarnaast is het voorkomen van nierziekten essentieel. Door voorlichting en acties rond een gezonde levensstijl. En zeker ook door chronische nierschade vroegtijdig op te sporen en te behandelen. Dat zou zo maar eens de helft minder patiënten kunnen betekenen. En natuurlijk zetten we ons in voor meer onderzoek en vooral innovatie. Hoe kunnen we op termijn nieren genezen, of ‘refurbishen’ of misschien zelfs wel kweken?”
“Voor de realisatie van de draagbare kunstnier hebben we met internationale partners het bedrijf Nextkidney opgericht. Omdat we merkten dat er te weinig innovatie was bij de bestaande dialyse-industrie hebben we dit dus zelf ter hand genomen.”
“Onze doelstellingen kun je alleen bereiken door met zoveel mogelijk nationale en internationale partijen ondernemend samen te werken. Daar willen we actief bij betrokken zijn én blijven. De kennis daarvoor hebben we niet allemaal in huis, maar gelukkig kunnen we rekenen op de hulp van nationale en internationale adviesraden met wetenschappers. Allemaal om niet trouwens”, vertelt Tom.
Is het eigenlijk moeilijk om partners te vinden?
“Je moet ervoor zorgen dat je je verhaal zo goed mogelijk vertelt. We kennen allemaal wel iemand in onze omgeving met kanker, diabetes of een hart- of vaatziekte. Een nierziekte is veel minder zichtbaar. Maar vergis je niet, in Nederland hebben ongeveer 1,7 miljoen mensen chronische nierschade. En die ziekte staat niet op zich maar is gerelateerd aan hoge bloeddruk, diabetes en hart- en vaatziekten. Toch is slechts minder dan de helft van die mensen zich daarvan bewust. En dat terwijl een sterk verminderde nierfunctie enorm van invloed is op je kwaliteit van leven en je levensduur.”
Op de vraag wat we de komende tijd gaan zien van de samenwerking met Van Mossel Autolease Rotterdam vertelt Isabelle enthousiast over de Coast to Coast Challenge op 1 juli 2023.
“De Challenge is een estafette fietstocht van 500 kilometer, dwars door Nederland in 24 uur. Van Zoutkamp naar Zoutelande, door 10 provincies. De deelnemers halen minimaal 500 euro op om te voorkomen dat chronische nierschade wereldwijd een plaats krijgt in de top 5 van meest dodelijke ziektes en te wijzen op de schadelijkheid van teveel zout.
Van Mossel is één van onze belangrijkste sponsors. En wellicht komt er ook nog een Van Mossel team in actie - dat hopen we eigenlijk wel!”
Wil je meer weten of liever nog: net als wij de Nierstichting steunen?
V.l.n.r. directeur Tom Oostrom, accountmanager Van Mossel Autolease Rotterdam Ron Bronmeijer en Isabelle van Waesberge.
“De Nierstichting is een impactgedreven organisatie die op een ondernemende manier haar missie wil realiseren”
Tom Oostrom, directeur De Nierstichting
“Voor een partnership is het belangrijk om te kijken naar gemeenschappelijke waarden”
Isabelle van Waesberge