Prinsjesdag 2024: de (fiscale) wijzigingen rondom mobiliteit
Tijdens Prinsjesdag zijn er fiscale wijzigingen rondom mobiliteit gepresenteerd. Hier vind je de belangrijkste punten voor jou op een rij.
Verandering in autobelastingen op komst
In het eerste kwartaal van 2025 worden de autobelastingen grondig tegen het licht gehouden. Dus mogelijk komt er rond die tijd nieuws over de periode vanaf 2026 of later.
Voortzetting lage brandstofaccijnzen
In 2025 worden dezelfde lage brandstofaccijnzen gebruikt als in 2024. De korting wordt dus een jaar voortgezet en de accijnsbedragen worden niet geïndexeerd. Dit is goed nieuws voor de bezitters van benzine- of dieselauto's.
Vervallen speciale bpm-tabel voor PHEV's
Per 2025 komt de speciale bpm-tabel voor PHEV's te vervallen. In 2025 wordt de BPM voor plug-in hybrides dus gelijk aan die voor gewone auto's. De reden hiervoor is dat plug-in hybrides meestal een wat hogere CO2-uitstoot hadden dan soortgelijke modellen op benzine of diesel. Omdat men nu beter in staat is om de echte CO2-uitstoot te bepalen, is zo'n aparte tabel niet meer nodig.
Wijzigingen in motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto's
De motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto's wordt in 2025 25%. Vandaag heeft het kabinet laten weten dat in de periode 2026-2030 voor elektrische auto's een 75% tarief gaat gelden. De korting gaat dus omlaag naar 25%. Deze regeling wordt in 2028 geëvalueerd. Dat een elektrische auto per 1 januari toch nog 25% korting op het motorrijtuigenbelastingtarief krijgt, heeft ermee te maken dat een elektrische auto vanwege de accu zwaarder is dan een gewone personenauto.
Overzicht motorrijtuigenbelasting elektrische auto's: 2024 0%, 2025 25%, 2026-2030 75%.
Verhoging eindheffing bestelauto’s
Een werkgever kan de bijtelling voor de bestelauto van zijn personeel soms afkopen met € 300 per bestelauto per jaar. Dit is de eindheffing doorlopend afwisselend gebruik bestelauto. Deze eindheffing staat al jaren op € 300. Per 1 januari 2025 gaat deze omhoog naar € 438 per bestelauto per jaar. Daarna zal deze eindheffing elk jaar iets omhoog gaan in verband met de indexatie.
Einde BPM-grijskentekenregeling
De bpm-grijskentekenregeling voor bestelauto's vervalt per 1 januari 2025. Dit is al veel langer bekend. Voor bestelauto's uit 2025 of later moet je als ondernemer dus bpm gaan betalen. Deze bpm is gebaseerd op de CO2-uitstoot van die bestelauto. Hoe meer uitstoot, hoe hoger de bpm. Is de CO2-uitstoot van de bestelauto niet bekend, dan moet je uitgaan van 330 gram, tenzij je kunt bewijzen dat dit lager is. Die 330 gram is lager dan wat gebruikelijk is voor personenauto's. Dit is zo omdat uit onderzoek is gebleken dat de CO2-uitstoot van de gemiddelde bestelauto's niet hoger zou zijn dan 330 gram.
Vervallen fiscale eisen bedrijfswagens
Alle fiscale eisen aan bestelauto's, vrachtauto's et cetera komen te vervallen per 1 januari 2027. De belastingwet gaat vanaf die datum eenvoudigweg verwijzen naar de bepalingen van de wegenverkeerswet.