Wat verandert er financieel voor leaserijders van elektrische auto's?
Wat verandert er financieel voor leaserijders van elektrische auto's?
Voor leaserijders van een elektrische- of plug-in hybride auto wordt vanaf 2025 enkele wijzigingen doorgevoerd in de wet- en regelgeving. De wijzigingen kunnen invloed hebben op de kosten van de leaseauto. Lees hieronder de wijzigingen.
- Afbouw van de korting op motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto's
De korting op motorrijtuigenbelasting (MRB) voor elektrische auto's wordt geleidelijk verminderd. In 2024 betaal je voor een elektrische auto geen MRB. Vanaf 2025 moet 25% van het MRB-tarief worden betaald voor de elektrische auto's. Voor de daaropvolgende jaren is het voorstel om het tarief stapsgewijs te verhogen tot 100% in 2031.
Voor plug-in hybride personenauto's geldt dat er in 2025 75% van het MRB-tarief moet worden betaald en in 2026 wordt dit 100%.
Aangezien de MRB per kwartaal wordt geheven, zullen leaserijders van elektrische- en plug-in hybride auto's Van Mossel Autolease deze belastingverhoging in het eerste kwartaal van 2025 ervaren.
- Einde van de BPM-vrijstelling voor elektrische voertuigen in 2025
De BPM-vrijstelling voor elektrische auto’s vervalt in 2025. De BPM wordt gebaseerd op de CO2-uitstoot, wat voor elektrische voertuigen zonder uitstoot resulteert in een zeer lage belasting. De BPM wordt eenmalig geheven bij de kentekenregistratie, waardoor alleen auto’s die vanaf 2025 worden geregistreerd, worden geraakt. De BPM die vanaf dat jaar verschuldigd is voor nieuw geregistreerde elektrische voertuigen, ook wel de ‘vaste voet’ genoemd, bedraagt €440 in 2024. In 2025 wordt dit bedrag met €200 verhoogd, plus een indexatie. Het exacte bedrag dat in 2025 voor een personenauto zonder uitstoot moet worden betaald, is nog niet vastgesteld, maar zal vermoedelijk tussen de €640 en €700 liggen.
- Verhoogde BPM voor plug-in hybride (PHEV) voertuigen in 2025
Door een wijziging in de manier van berekenen van de uitstoot van plug-in hybride voertuigen, zal de BPM voor deze auto’s in 2025 aanzienlijk stijgen. Uit praktijkervaring blijkt dat plug-in hybride voertuigen minder vaak elektrisch worden gereden dan eerder werd aangenomen. Daarom zullen de meeste plug-in hybrides vanaf 2025 te maken krijgen met een hogere inschatting van de CO2-uitstoot. Voertuigen die na 2024 worden geregistreerd, ondervinden daardoor een aanzienlijke verhoging van de BPM.
- Afbouw van de korting op bijtelling voor elektrische voertuigen
Voor elektrische auto’s die in 2024 nieuw worden geregistreerd, geldt een lager bijtellingstarief van 16% over de cataloguswaarde tot €30.000. Dit tarief wordt in 2025 verhoogd naar 17%. Vanaf 2026 is er voor nieuw geregistreerde elektrische voertuigen geen korting op de bijtelling meer.