Audi Ur Quattro
De eerste Audi quattro wordt door kenners en liefhebbers ook wel "urquattro" genoemd. 'ur' is toegevoegd aan de naam vanwege het feit dat dit de eerste auto is geweest die het concept van vierwielaandrijving voor personenauto's succesvol in de markt heeft gezet. Zijn vierwielaandrijving werd ook voor andere Audi-modellen gebruikt en verder ontwikkeld. De van vierwielaandrijving voorziene auto's van Audi dragen nog anno 2013 de vermelding "quattro" in de modelaanduiding, hoewel de techniek die erachter zit niet meer hetzelfde is.
Dit model van Audi heeft ook groot succes geboekt in de autosport. Audi kreeg eind jaren zeventig goedkeuring van de FIA om te beginnen met de ontwikkeling van een vierwielaangedreven model, puur bedoeld voor de rallysport. Toentertijd domineerde nog de achterwielaangedreven Groep 2- en 4-modellen, en Audi was bij deze de eerste die serieus werk maakte van dit vierwiel-aangedreven systeem. Het merk debuteerde in 1980 met de eerste Audi quattro.Franz Wittmann won begin januari 1981 de Jänner Rallye, de eerste internationale overwinning van het model.
Highlights van de Audi Ur Quattro
-
Aantal cilinders: 5, in lijn
-
Cilinderinhoud: 2.144 cc
-
Vermogen: 147 kW (200 pk)
-
Brandstof: benzine
-
Transmissie: handgeschakeld
-
Carrosserie: coupé
-
Bouwjaar: 1985
-
Chassisnummer: WAUZZZ85ZFA900618
-
Productieaantal: 11.452 st.
-
Tellerstand: 223.019 km
-
Kleur: tornadorot
-
Ledig gewicht: 1.290 kg