Volkswagen Corrado VR6
De Volkswagen Corrado is een hatchback coupé, ontwikkeld door Volkswagen en gebouwd door Karmann in Osnabrück, Duitsland tussen 1988 en 1995. De auto was aanvankelijk bedoeld als voortzetting van de Scirocco lijn, die bestond uit de Scirocco I & II en zou de naam Scirocco III gaan dragen. De Scirocco III (later: Corrado), moest als een "imago maker", voor een lagere prijs dan de Scirocco II, in productie gaan. Echter bleek de auto te duur te zijn om als directe opvolger te kunnen dienen. Bovendien was de keuze van motoren niet te vergelijken met die van de Scirocco lijn.
Nu de auto niet meer als Scirocco II opvolger kon fungeren moest er een nieuwe naam bedacht worden. In maart 1986 kwam men in eerste instantie met de naam "Taifun" (Tyfoon). Dit in de traditie van de namen van diverse soorten wind bij Volkswagen (Passat, Bora, Scirocco). Omdat de naam tyfoon geassocieerd wordt met vernieling en schade werd besloten deze niet te gebruiken en kreeg de auto uiteindelijk de naam Corrado. Deze naam is afgeleid van het Spaanse woord 'Correr' en betekent (vrij vertaald) "rennen/lopen".
De Volkswagen Corrado VR6 is gebouwd volgens hetzelfde principe als bijvoorbeeld de V4 motoren van de Lancia Fulvia V4 motoren. In basisprincipe is de VR6 gewoon een V6 motor, er is echter een belangrijk verschil. Bij een normale V6 is de blokhoek meestal 60 of 90 graden. Hierdoor heb je twee cilinderkoppen. De VR6 motor heeft een blokhoek van slechts 15 graden. Dat is voldoende om de cilinders naast elkaar te kunnen plaatsen, maar ook om gebruik te kunnen maken van dezelfde cilinderkop.
Volkswagen is nog steeds trots op deze sportieve coupé op basis van de Golf II.
Maak een proefrit
Informatie aanvragen